CAP program

CAP dolazi od prvih slova engleskih riječi Child Assault Prevention, koje u prijevodu znače PREVENCIJA NAPADA NA DJECU. 
Ovaj program nastao je u SAD – u 1978. godine u nastojanju da se poduči djecu vještinama djelotvornog rješavanja problema, načinima na koje se konflikti mogu rješavati bez fizičkog obračuna, gubitka prava ili samopoštovanja.  Bazira se na filozofiji ojačavanja i osposobljavanja tj. vjerovanju da djeca imaju pravo na informacije, vještine i strategije kojima mogu steći kontrolu nad svojim životima. Cilj mu je upoznati djecu s potencijalno opasnim situacijama u kojima bi mogla biti izložena emocionalnom, fizičkom ili seksualnom zlostavljanju te ih poduči strategijama samoobrane. 
Osim predškolskog CAP programa, postoji i osnovni CAP namijenjen djeci školskog uzrasta te TeenCAP za mlađež. Prednost je, dakle, ovog programa što se djeca već u vrtićkoj dobi  upoznaju s njime, a u kasnijem obrazovanju se vještine i znanja o obrani samo nadograđuju na
već postavljene temelje.

Program je cjelovit i zasniva se na modelu jačanja zajednice te se s toga provodi u tri dijela: 
1. Predavanje za djelatnike vrtića (obuhvaća sve zaposlenike, a ne samo odgojitelje )
2. Predavanje za roditelje (uključuju se roditelji djece u godini pred polazak u osnovnu školu)
3. Dječje radionice (provode se tri dana za redom u trajanju od 45 min). 

Ciljevi predavanja za roditelje i zaposlenike vrtića: 
1. Educirati odrasle o problemu zlostavljanja djece i važnosti osnaživanja djece kako bi bila manje ranjiva i podložna nasilju
2. Razviti učinkoviti sustav pružanja pomoći  i potpore djeci 
3. Informirati  i poučiti odrasle o vještinama pružanja pomoći djeci
4. Promicati ulogu roditelja i odgojitelja u prevenciji zlostavljanja djece
5. Upoznati odrasle sa zakonskim obvezama kod prijavljivanja zlostavljanja. 

Ciljevi radionica za djecu: 
1. Pružiti djeci kvalitetne informacije 
2. Poučiti ih učinkovitim prevencijskim strategijama
3. Osnažiti ih kako bi bila što manje ranjiva na zlostavljanje. 

Sadržaj radionica za djecu je razvojno primjeren jer se kroz igrokaze i posebno strukturiran razgovor poučava djecu pitanjima osobne sigurnosti. Igrokazi predstavljaju tri najčešća iskustva napada s kojima se djeca susreću:
- dijete protiv djeteta
- odrasli neznanac protiv djeteta
- poznata odrasla osoba protiv djeteta. 


Igrokazi se koriste za stvaranje situacije u kojoj djeca kroz razgovor dolaze do uspješnih prevencijskih strategija. Na kraju treće radionice prikazuje se igrokaz o povjeravanju odrasloj osobi od povjerenja, što djeci daje jasnu poruku da odrasle osobe brinu o njima i spremne su
im pružiti podršku. 

Program vode posebno educirane CAP-ove pomagačice. U našem vrtiću edukaciju za realizaciju programa pohađale su pedagoginja Ljiljana Džepina, psihologinja Mateja Ivković i odgojiteljica mentorica Maja Golub. I ove pedagoške godine, po uzoru na prošlu, odlučili smo se na obuhvat sve djece koja su u godini pred polazak u školu, točnije djeca iz skupina Mravići, Patkice, Slonići i Vrapčići.
 

Ispiši stranicu